YouTube
Een tweetaktmotor, ook wel bekend als een 2-takt motor, is een type verbrandingsmotor dat zijn kracht in twee bewegingen van de zuiger genereert: omhoog en omlaag. In tegenstelling tot viertaktmotoren, die vier bewegingen nodig hebben om een volledige arbeidscyclus te voltooien, volbrengt de tweetaktmotor deze cyclus in slechts twee bewegingen. Dit kenmerkt zich door zijn eenvoud en compacte ontwerp, wat de tweetaktmotor aantrekkelijk maakt voor diverse toepassingen, zoals bromfietsen, grasmaaiers, buitenboordmotoren en sommige off-road voertuigen.
De werking van een tweetaktmotor begint wanneer de zuiger van zijn hoogste punt naar het laagste punt van de cilinder beweegt. Tijdens deze neergaande beweging wordt de inlaatpoort geopend, waardoor een mengsel van brandstof en lucht de cilinder kan binnendringen. Vervolgens bereikt de zuiger het laagste punt, en dit is het cruciale moment waarop compressie, ontsteking en uitlaat in één beweging plaatsvinden.
De ontstekingsvonk ontsteekt het brandstof-luchtmengsel, waardoor er een explosie ontstaat. Deze explosie duwt de zuiger weer omhoog in de cilinder, wat resulteert in het leveren van vermogen. Terwijl de zuiger omhoog beweegt, wordt de uitlaatpoort geopend, en de verbrandingsgassen worden uitgestoten.
Na deze ene neergaande en opwaartse beweging van de zuiger is de arbeidscyclus voltooid, en de tweetaktmotor is klaar voor de volgende cyclus. Het ontbreken van kleppen, zoals die te vinden zijn in viertaktmotoren, maakt de tweetaktmotor lichter en onderhoudsvriendelijker, maar het kan ook leiden tot enkele nadelen, zoals een minder efficiënte verbranding en olieverbruik, omdat olie wordt gemengd met de brandstof om smering te bieden.
Kortom, een tweetaktmotor is een compacte en eenvoudige machine die zijn kracht genereert in slechts twee bewegingen van de zuiger. Hoewel ze niet zo efficiënt zijn als viertaktmotoren, worden ze nog steeds veel gebruikt in specifieke toepassingen vanwege hun lichte gewicht en onderhoudsgemak.