Zuigers zijn er in veel verschillende varianten. Belangrijke factoren van een zuiger zijn:
- Diameter + tolerantie van de zuiger. De diameter van de zuiger hangt natuurlijk af van de diameter van de cilinder. Een originele Puch cilinder heeft doorgaand een diameter van 38 millimeter.
- Hoogte van de zuiger. Als de totale hoogte van de zuiger niet juist is bestaat er een kans dat de spoelpoorten niet helemaal openen. Als de zuiger te kort is openen de spoelpoorten te snel en is de timing verkeerd.
- Diameter van de piston pen. De diameter van de piston pen hangt af van de diameter van het piston pen gat in de krukas. De meeste Puch modellen hebben een naaldlager waar de pistonpen in scharniert. Oudere Puch modellen hebben een bronzen bus in de krukas waar de pistonpen in scharniert. De binnen diameter van de bus of het naaldlager is 10 of 12 millimeter. Je hebt dan dus ook een 10 of 12 millimeter pistonpen nodig.
- Maat van de zuiger veren. Bij een nieuwe zuiger word altijd een zuiger veer of een set zuiger veren geleverd. De maat van die veer of veren hoort dus bij die zuiger. Bij hogere toerentallen, bijvoorbeeld voor race/cross/sprint gebruik word het aangeraden om altijd de zuigerslot speling te controleren. Druk de zuigerveer in de cilinder en zorgt dat deze recht zit. Vervolgens meet je met een voelermaat de tussenmaat. Deze moet dan voldoen aan de opgegeven maat voor die toepassing.
- Sommige zuigers zijn uitgevoerd met L veer, deze veer heeft de vorm van een L. Dit word ook wel een top veer genoemd, de veer word vaak bij hogeren toerentallen toegepast.
- Membraan of reguliere inlaat. Bij een membraan cilinder heeft de zuiger een opening, we noemen dit ook wel een “raam” in de zuiger. Bij een reguliere inlaat is de zuiger gesloten of zitten er aan de bovenkant kleine gaatjes.
Bij snellere motoren komt de zuiger speling erg precies. Met de zuiger speling bedoelen we het verschil tussen de diameter van de cilinder en zuiger. Deze maat word ook vaak met een tolerantie aangeduid, een A / B of C tolerantie. Vaak ligt het maat verschil tussen de 0.02 millimeter en 0.06 millimeter. Dit verschil hangt af van het materiaal van de cilinderwand en de toepassing van de zuiger + cilinder.
Als de zuiger speling te klein is zal de zuiger gaan klemmen bij hogere toerentallen. Als de zuiger speling te groot is zal er een verlies van compressie zijn.
Ook worden er verschillende sloten gebruikt in zuiger. Met deze sloten bedoelen we een pennetje waar de zuiger veer op sluit. Er zijn A / B / C sloten. Hieronder zijn de verschillende sloten afgebeeld. In onze webshop worden alleen zuiger veren met een B of C slot verkocht.
Een A slot is eigenlijk een omgekeerd C slot. De veer sluit dan boven het pennetje in plaats van onder het pennetje.