YouTube
Introductie
In deze blog en video laten we je zien hoe je de carburateur van een Tomos A35, de DellOrto SHA, kunt afstellen. Misschien merk je dat je brommer niet goed presteert en denk je dat dit nodig is. We leggen stap voor stap uit wat je moet doen. Dit proces laten we ook in de video zien. Van het herkennen van problemen met de carburateur tot het testen en oplossen van fouten.
We raden aan om eerst andere problemen uit te sluiten. Kijk naar onze andere blogs om er zeker van te zijn dat de ontsteking, pakkingen, keerringen en andere onderdelen in orde zijn, zodat het afstellen van de carburateur niet voor niets is.
Wanneer moet je een carburateur afstellen?
- Nieuwe onderdelen: Zoals een andere cilinder, uitlaat of luchtfilter.
- Bij problemen: Stotteren, inhouden, of slecht starten wijzen vaak op een verkeerde afstelling.
- Bougie controle: Een zwarte of witte bougie kan duiden op een te rijk of te arm mengsel.
- Seizoen: Koud of warm weer kan je mengverhouding beïnvloeden.
Carburateur problemen herkennen
Het is belangrijk om problemen met de carburateur van je brommer snel te herkennen en aan te pakken. Een slecht afgestelde carburateur kan zorgen voor grote problemen zoals een warmloper of zelfs een vastloper. Hier zijn een aantal veelvoorkomende signalen dat je carburateur niet goed is afgesteld. LET OP! Zorg er eerst voor dat alle andere problemen op je Tomos zijn opgelost.
1. Moeilijk starten: Als je motor moeilijk start, vooral wanneer hij koud is, kan dit wijzen op een te arm of te rijk lucht-brandstofmengsel.
2. Slechte gasrespons: Wanneer je gas geeft en de motor traag reageert of hapert, kan dit betekenen dat de carburateur niet goed is afgesteld.
3. Zwart of vettig bougie: Dit is een teken van een te rijk mengsel. Niet alle benzine en olie verbrand en blijft zitten op de bougie.
4. Te hoge temperatuur/oververhitting: Een te arm mengsel kan ervoor zorgen dat de motor te heet wordt, wat kan leiden tot een warmloper of zelfs een vastloper.
5. Veel rook uit de uitlaat: Als je Tomos meer dan normaal rookt, vooral blauwe rook, dan kan dit duiden op een te rijk mengsel. Vergis je niet met een lekke keerring.
6. Slechte prestaties: Als je merkt dat je motor kracht verliest, langzaam accelereert of niet zijn topsnelheid haalt, kan een verkeerde afstelling van de carburateur de oorzaak zijn.
Carburateur gereedschap
Om een DellOrto SHA carburateur goed af te stellen, heb je niet veel ingewikkelde gereedschappen nodig. Hier is een overzicht van de belangrijkste gereedschappen en onderdelen die je nodig hebt:
Kruiskop/platte schroevendraaier:
Voor het losmaken van eventuele schroeven aan de carburateur, zoals bij de vlotterbak en het afstellen van de stationairschroef.
Bougiesleutel:
Een bougiesleutel om de bougie te verwijderen en te controleren op kleur.
Sproeier set:
Een set sproeiers in verschillende maten om het brandstofmengsel af te stellen. De sproeier bepaalt de hoeveelheid brandstof die door de carburateur gaat.
Welke sproeier maat heb ik nodig?
Je kunt controleren of je brommer te rijk of te arm staat afgesteld door op een aantal belangrijke symptomen te letten. Zorg er wel goed voor dat alle andere problemen zoals valse lucht zijn opgelost. Het brandstofmengsel (lucht-brandstof verhouding) moet precies goed zijn om optimaal te werken. Hier zijn enkele manieren om dit te controleren:
Bougie controle
Een van de meest eenvoudige manieren om te zien of je brommer te rijk of te arm staat afgesteld, is door de bougie te inspecteren. Het duurt een tijdje voordat de kleur van de bougie verandert dus rijd zeker een aantal kilometers rond. LET OP: Deze methode werkt alleen effectief bij het gebruik van 98(E5) benzine in plaats van 95(E10).
- Normaal mengsel: De bougie moet lichtbruin of koffiebruin van kleur zijn. Dit is een teken van een goede verbranding.
- Te arm mengsel: Als de bougie wit of grijs is, betekent dit dat het mengsel te arm is (te veel lucht, te weinig brandstof). Dit kan gevaarlijk zijn voor de motor, omdat het leidt tot oververhitting. Een wit/grijze bougie kan ook een teken zijn van een defecte bobine.
- Te rijk mengsel: Als de bougie zwart en vettig is, staat het mengsel te rijk afgesteld (te veel brandstof, te weinig lucht). Dit leidt vaak tot rookvorming, minder vermogen en een verstopte uitlaat.
Tijdens het rijden
Te arm afgesteld
- De motor kan haperen/smoren bij het optrekken, vooral bij hogere toeren.
- De brommer kan snel oververhit raken, warmlopen en mogelijk zelfs vastlopen.
- Minder vermogen dan normaal, vooral bij vol gas.
Te rijk afgesteld
- De motor kan stotteren of een "verzuipend" geluid maken, vooral bij lage toeren. Dit wordt ook wel "4 takten" genoemd.
- Er komt veel rook uit de uitlaat, wat aangeeft dat er te veel brandstof wordt verbrand.
- Vermogenverlies, vooral bij het optrekken of op topsnelheid, en vaak een sterke geur van onverbrande brandstof.
Stationair lopen
- Te arm afgesteld: De motor kan moeilijk stationair lopen, vaak uitvallen, of onregelmatig draaien bij lage toeren.
- Te rijk afgesteld: De motor kan stationair onregelmatig lopen, soms met een te hoog stationair toerental en met veel rook.
Choke aanzetten terwijl de motor stationair draait
De choke op je carburateur zorgt voor een rijker mengsel. Hierdoor kan je Tomos makkelijker starten als deze nog koud is. Bij een DellOrto SHA schuif je de luchttoevoer bijna dicht, bij andere carburateurs zoals een PHBG open je een extra benzinetoevoer. Hiermee kan je er goed achter komen of je mengsel te arm is. Maar deze truc is niet goed te gebruiken om te kijken of je mengsel te rijk is. Loopt de motor beter met de choke aan? Dan is het standaard mengsel waarschijnlijk te arm en heb je een grotere sproeier nodig.
Zorg ervoor dat je na elke aanpassing een testrit maakt en de bougie blijft controleren om te zien of het mengsel verbetert.
Carburateur afstelproces
Stap 1: Zijkap en benzinekraan
Begin met het verwijderen van de zijkap van het frame indien jij deze erop hebt zitten. Vergeet ook niet om je benzinekraan dicht te draaien.
Stap 2: Carburateur en luchtfilter
Draai de bout van het luchtfilter los en haal deze van je carburateur af. Draai nu de bout op de carburateur los die deze aan het spruitstuk klemt.
Stap 3: Vlotterbak
Gebruik een schroevendraaier om de vlotterbak te verwijderen. Let erop dat er benzine in de vlotterbak kan zitten. Zorg ervoor dat je de vlotterbak recht houdt om te voorkomen dat benzine eruit lekt. Check gelijk of de vlotternaald nog goed dicht.
Stap 4: Inspecteren en aanpassen van de sproeier
Controleer de sproeier. De sproeier bevindt zich aan de onderkant van de carburateur. De sproeier is het kleine goudkleurige schroefje. In het geval van een SHA-carburateur is er slechts één sproeier. De standaard sproeiermaat voor een 15mm DellOrto SHA is sproeier 68.
Als de Tomos te rijk staat moet je een maatje naar beneden en als het te arm staat moet je een maatje omhoog. Pas elke keer maar één ding aan en test dan hoe je brommer reageert. Het is een proces van fijne afstemming waarbij je rustig en geduldig te werk moet gaan.
Stap 5: Terugplaatsen van de sproeier
Draai de sproeier voorzichtig terug in de carburateur. Zorg ervoor dat je het draad niet beschadigt, want dit kan de carburateur kapot maken. De sproeier is van een vrij zacht metaal gemaakt waardoor je deze gemakkelijk beschadigd. Vast is vast!
Stap 6: Terug monteren van de carburateur
Monteer alles weer terug op dezelfde manier als hoe je het los hebt gemaakt. Let er goed op dat de vlotterpen er netjes in zit en de vlotterbak goed sluit.
Herhaal deze stappen geduldig tot je Tomos goed loopt.
Conclusie
Als je alle stappen netjes hebt gevolgd, zou je Tomos weer soepel moeten lopen. Mocht dit niet het geval zijn, dan is er mogelijk toch iets anders aan de hand. Controleer bijvoorbeeld of een andere carburateur het probleem kan verhelpen. Vergeet ook niet om te kijken naar andere onderdelen zoals de bougie, membraan, luchtfilter of ontsteking, die invloed kunnen hebben op de prestaties van je Tomos.
Kom je er niet uit? Geen zorgen! We hebben een uitgebreide collectie video's en blogs waarin we dieper ingaan op specifieke problemen en oplossingen. Van het afstellen van de carburateur tot het vervangen van onderdelen, wij helpen je stap voor stap verder. Neem vooral een kijkje in onze webshop voor kwalitatieve vervangingsonderdelen die je nodig hebt om je Tomos weer soepel te laten rijden.
Blijf geduldig en grondig; met de juiste aanpak komt elke Tomos weer tot leven!