YouTube
Overzicht
In deze gids bespreken we verschillende manieren om je Tomos brommer op te voeren voor minder dan 50 euro. We verkennen de voordelen van elke optie en hoe deze upgrades de rijervaring kunnen verbeteren. Hier zijn de belangrijkste punten:
1. Cilinderkoppen
Het vervangen van je originele cilinderkop met een hoge druk cilinderkop kan de compressie verhogen, wat resulteert in meer vermogen. Deze koppen zijn verkrijgbaar voor minder dan 50 euro en bieden een eenvoudige manier om je brommer op te voeren.
Er zijn verschillende types beschikbaar, zoals hoge druk of aluminium koppen, elk met hun eigen voordelen afhankelijk van je specifieke setup.
2. Carburateurs
Het upgraden naar een grotere carburateur, zoals een 15mm of 17,5mm Dellorto replica, kan de luchtstroom verbeteren en meer brandstofverbranding mogelijk maken. Dit leidt tot betere prestaties van je brommer.
Deze carburateurs zijn betaalbaar en kunnen in combinatie met een passend luchtfilter nog steeds binnen het budget blijven.
3. Uitlaten
Het gebruik van een expansie-uitlaat, zoals de Tecno Bullet, kan de prestaties van je brommer verbeteren door de efficiëntie van de verbranding te verhogen. Verschillende uitlaten hebben variërende effecten op de prestaties, afhankelijk van hun ontwerp en de grootte van de resonantiekamers.
Door deze onderdelen kan je Tomos brommer aanzienlijk betere prestaties leveren zonder dat het je veel geld kost. We moedigen je aan om je eigen ervaringen te delen met andere brommer liefhebbers. Voor meer gedetailleerde informatie over specifieke onderdelen, bekijk de andere secties: Cilinderkoppen, Carburateurs, en Uitlaten.
Tomos opvoeren: Cilinderkop
Cilinderkoppen spelen een cruciale rol in de prestaties van je Tomos. De cilinderkop sluit je cilinder af en zorgt voor compressie. Als jij je Tomos wilt opvoeren met een cilinderkop wil je de compressie verhogen wat zorgt voor meer trekkracht.
Verschillende Tomos cilinderkoppen onder de 50 euro
Voor je Tomos zijn er verschillende soorten cilinderkoppen beschikbaar die je voor minder dan 50 euro kunt aanschaffen. Deze cilinderkoppen zijn specifiek ontworpen om de prestaties van 2-takt motoren te optimaliseren en zijn meestal gemaakt van aluminium vanwege de voordelen in gewicht en warmtegeleiding. Aluminium cilinderkoppen zijn lichter dan gietijzer, wat kan bijdragen aan betere prestaties en efficiëntie door het verminderen van het totale gewicht van de motor. Ze hebben ook een betere warmtegeleiding, wat helpt bij het sneller afvoeren van warmte en het voorkomen van oververhitting. Echter, gietijzer cilinderkoppen, hoewel zwaarder, bieden duurzaamheid en zijn bestand tegen hoge temperaturen en druk.
Standaard cilinderkop:
Deze gietijzeren koppen bieden een goede balans tussen prijs en prestaties. Ze zijn ideaal voor dagelijks gebruik en bieden voldoende vermogen voor standaard rijomstandigheden.
Hoge druk cilinderkop:
Aluminium koppen zijn speciaal ontworpen om de compressie van je Tomos te verhogen. Dit resulteert in een efficiëntere verbranding en meer vermogen. Hierdoor zou je ook een zwaardere vertanding kunnen monteren om nog sneller te gaan. Deze koppen zijn perfect voor rijders die hun Tomos willen opvoeren om meer acceleratie en topsnelheid te behalen zonder veel te sleutelen.
Bij het kiezen van een cilinderkop voor je Tomos is het belangrijk om rekening te houden met je specifieke rijbehoeften en de gewenste prestaties. Er zijn tal van betaalbare opties die je rijervaring kunnen verbeteren zonder je budget te overschrijden.
Hoe werkt compressie?
Compressie in een 2-takt motor ontstaat wanneer de zuiger het lucht-brandstofmengsel in de cilinder samenperst terwijl deze omhoog beweegt. Zodra de zuiger de bovenste positie bereikt, wordt het samengeperste mengsel ontstoken door de bougie, wat een explosie veroorzaakt die de zuiger weer naar beneden duwt. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe meer kracht de motor kan leveren, maar dit kan ook hogere eisen stellen aan de koeling en brandstofkwaliteit. Compressie is cruciaal bij het opvoeren van een 2-takt motor.
Monteren van cilinderkop op een Tomos
Bij het monteren van een nieuwe cilinderkop is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieuwe koppakking correct is geplaatst om valse lucht te voorkomen. Zorg ervoor dat je de moeren kruislings aandraait! Gebruik hiervoor altijd een momentsleutel zodat je de moertjes niet doordraait. (Zie Aanhaalmomenten)
Cilinderkop testen
Na het installeren van een nieuwe cilinderkop, is het belangrijk om een testrit te maken om ervoor te zorgen dat alles naar behoren werkt. Let op eventuele ongewone geluiden of trillingen en controleer of de motor soepel loopt. Kijk ook of je sproeiermaat nog klopt, het zou goed kunnen dat je een maatje omhoog zou moeten gaan. Een goed afgestelde cilinderkop kan een wereld van verschil maken in de prestaties van je Tomos.
Check hier al onze cilinderkoppen >
Tomos opvoeren: Carburateur
Je carburateur is een van de belangrijkste onderdelen op je Tomos. Het zorgt voor de juiste mengverhouding tussen lucht en brandstof, wat essentieel is voor een verbranding in de cilinder. Bij het opvoeren van je Tomos is het belangrijk om de juiste carburateur te kiezen die jou de beste snelheid en acceleratie geeft.
Vergelijking van carburateurs onder de €50
Er zijn verschillende carburateurs beschikbaar op de markt voor minder dan €50. Het is belangrijk om te kijken naar de specificaties en compatibiliteit met je Tomos. Enkele populaire keuzes zijn:
Dell'Orto SHA 14/12:
Met deze carburateur voer jij je Tomos op zonder de snelheidslimiet te overschrijden indien jij je Tomos legaal wilt houden. Het fijne is dat een SHA carburateur makkelijk af te stellen is. De perfecte carburateur voor een beginnende beunhaas.
Dell'Orto SHA 15mm:
Deze carburateur is een stuk groter dan normaal. Als jij gaat crossen of racen met je Tomos is dit een erg goede keuze. Daarbij werkt deze carburateur ook met 65cc en 70cc.
Dell'Orto PHBG 17,5mm:
Als je nog verder wilt opvoeren kan je voor de 17,5mm PHBG gaan. Deze is wat moeilijker af te stellen dan de SHA omdat we hier te maken gaan hebben met een gasnaald, meerdere sproeiers en zowel een lucht als stationair schroef.
Wat doet een carburateur op je Tomos?
De keuze van de carburateur kan de snelheid en acceleratie van je brommer aanzienlijk beïnvloeden. Een grotere carburateur kan meer lucht en brandstof naar de motor voeren, wat resulteert in hogere snelheid en betere acceleratie.
Carburateur monteren en afstellen
Een carburateur monteer je op het spruitstuk. Gebruik altijd een spruitstuk met dezelfde diameter als de carburateur. Zorg ervoor dat je de juiste aansluiting gebruikt om valse lucht te voorkomen. Na installatie is het cruciaal om de carburateur goed af te stellen. Dit doe je met de SHA door de sproeiermaat aan te passen totdat de motor soepel loopt en vloeiend optrekt. Bij een PHBG is dit uitgebreider met o.a. de stand van je gasnaald, stationairsproeier en hoofdsproeier. Staat je carburateur met een opgevoerde setup bijvoorbeeld te arm afgesteld, loop je het risico dat je Tomos oververhit raakt. Hierdoor kan je Tomos een warmloper krijgen.
Tuning tips van je carburateur
Voor tuning kun je experimenteren met verschillende sproeiermaten om de prestaties verder te optimaliseren.
Veelvoorkomende problemen en oplossingen
Veelvoorkomende problemen met carburateurs zijn onder meer verstoppingen en lekkages. Verstoppingen kunnen meestal worden opgelost door de carburateur grondig te reinigen. Er kan vuil in je sproeier/sproeiers zitten dat eerder zat in je benzinetank. Lekkage ligt vaak aan een combinatie van de vlotternaald en vlotter. Is een van de twee stuk, gaat de benzinetoevoer niet dicht. Zorg ervoor dat waar mogelijk originele Dell’Orto onderdelen worden gebruikt.
Check hier al onze carburateurs >
Tomos opvoeren: Uitlaten
Het opvoeren van je Tomos met een nieuwe uitlaat kan de prestaties aanzienlijk verbeteren. Een goed afgestemde expansie-uitlaat kan de snelheid en acceleratie van je Tomos verhogen door de uitstoot van uitlaatgassen te optimaliseren. In dit deel bespreken we verschillende uitlaten die je voor minder dan 50 euro kunt kopen om je Tomos brommer te tunen.
Waarom een expansie-uitlaat?
Een expansie-uitlaat werkt door de uitlaatgassen uit de cilinder met een hogere snelheid af te voeren, waardoor er meer ruimte ontstaat voor vers brandstofmengsel. Dit leidt tot een efficiëntere verbranding en betere prestaties.
Populaire Tomos uitlaten onder de 50 euro
1. Tecno Bullet:
De Tecno Bullet is een populaire keuze onder Tomos-rijders vanwege zijn betaalbaarheid en prestatieverbeteringen. Deze uitlaat biedt een goede balans tussen prijs en prestaties en kan de snelheid en acceleratie van je brommer aanzienlijk verbeteren.
2. Homoet P6:
De Homoet P6 is een uitlaat die iets meer kost, maar bij sommige winkels kan je deze voor net geen 50 euro vinden. Deze uitlaat biedt een uitstekende prestatieboost door een hogere doorstroomsnelheid en betere resonantie.
Hoe een uitlaat te monteren
Het monteren van een nieuwe uitlaat op je Tomos kan relatief eenvoudig zijn, afhankelijk van het model. Zorg ervoor dat je de juiste pakkingen gebruikt om lekkages te voorkomen, en controleer of alle bouten en moeren goed zijn vastgedraaid.
Prestaties testen
Na het installeren van een nieuwe uitlaat is het belangrijk om een testrit te maken om te controleren hoe de prestaties zijn verbeterd. Let op betere acceleratie, topsnelheid en of de brommer soepeler draait. Controleer of de brommer niet te warm wordt en of de afstelling van de carburateur eventueel moet worden aangepast voor de beste resultaten.
Conclusie
Het opvoeren van je Tomos hoeft niet duur te zijn. Met minder dan 50 euro kun je aanzienlijke verbeteringen in prestaties realiseren door het vervangen van de cilinderkop, carburateur of uitlaat. Deze verbeteringen kunnen zorgen voor betere snelheid, acceleratie en rijplezier zonder dat het je veel geld kost. Voor meer specifieke onderdelen en gedetailleerde informatie, kijk verder op onze website of neem contact op met andere Tomos enthousiastelingen voor hun ervaringen.