Hieronder volgt een algemene uitleg van de verschillende onderdelen van een Dellorto PHBG carburateur, de carburateur op de voorbeeldfoto is een 17,5 millimeter Dellorto PHBG replica.
- Choke: in dit geval is het een handmatige choke. Voor de PHBG-carburateurs is ook een kabelbediende choke beschikbaar. Dan kan de choke worden bediend met behulp van een kabel aan bijvoorbeeld het stuur.
- Aansluiting: In dit geval gaat het om een inschuifmodel, wat betekent dat de carburateur over het spruitstuk schuift. Er zijn ook inschuifmodellen van de PHBG-carburateur beschikbaar, wat betekent dat de carburateur met een rubber aan het spruitstuk is bevestigd.
- Vlotterkamer: Deze vult zich met benzine, hier zitten ook de sproeiers die de brommer van benzine voorzien. Later zullen we dieper ingaan op de functie van deze verschillende sproeiers.
- Benzine aanvoer: Hier wordt de benzineslang rechtstreeks op aangesloten.
- Stationair schroef: Met deze schroef stel je het stationair toerental in. Wordt de schroef verder naar binnen gedraaid, dan krijgt de brommer meer benzine en meer lucht. Wordt de schroef verder naar buiten gedraaid, dan daalt het toerental.
- Luchtschroef: Met de luchtschroef kan de luchttoevoer zeer nauwkeurig worden geregeld.
Hieronder staat een foto van de inhoud van de vlotterkamer. We gaan dieper in op de functie van de verschillende onderdelen:
- Vlotter: De vlotter drijft op de benzine en sluit de benzinetoevoer op het juiste moment af. De benzinetoevoer moet worden afgesloten wanneer de vlotter horizontaal staat.
- Vlotterpen: De pen zit vast aan de vlotter. Als de vlotter omhoog gaat, duwt de pen de benzinetoevoer dicht. Aan de vlotterpen zit een rubber dopje vast dat precies past in een zitting waar de benzine doorheen loopt.
- Hoofdsproeier. De hoofdsproeier voorziet de brommer van benzine. De hoofdsproeier is gemonteerd in de sproeibuis. In de sproeibuis beweegt de gasnaald op en neer bij het accelereren. Hoe meer gas er wordt gegeven, hoe verder de gasnaald omhoog gaat. Dat bepaalt dus hoeveel benzine en door de hoofdsproeier en sproeierbuis in het spruitstuk gaat.
- Hoofdsproeier voor stationair gebruik. Deze nozzle is echter niet vervangbaar omdat er eenvoudigweg geen alternatieven voor zijn.
- Sstationair sproeier: De stationair sproeier regelt de brandstoftoevoer bij lage toeren. Deze sproeier is vaak klein, omdat de toevoer bij lage toeren slechts minimaal hoeft te zijn.
Originele en imitatie Dellorto PHBG carburateurs
De webshop biedt imitatie en originele Dellorto PHBG carburateurs aan. Er zijn verschillende verschillen tussen de imitatie en de originele versie:
- De originele carburateurs hebben vaak 2 extra aansluitingen aan beide zijden. Dit zijn 2 aansluitingen die recht naar beneden wijzen. Dit zijn overloopaansluitingen, waarop een slang geschoven kan worden. Als er onverhoopt te veel benzine in de carburateur zit, kan het hieruit weglopen.
- De tekstindicatie op een originele carburateur is anders dan op een imitatiecarburateur. Bij een imitatie carburateur wordt alleen de maat aangegeven. Originele carburateurs zijn bedrukt met het originele PHBG logo, ook zijn de losse onderdelen vaak bedrukt met een INC code. Dit is een code voor originele Dellorto onderdelen.
- De algemene afwerking van een originele Dellorto is natuurlijk wat mooier dan bij een imitatie Dellorto carburateur.
- Bij het vervangen van onderdelen van een originele carburateur is het verstandig na te gaan of er codes of afmetingen op de oude onderdelen staan. Zo ja, dan moeten de te vervangen onderdelen overeenkomen met de nieuwe.