Tomos brom/snor fietsen zijn in verschillende types en uitvoeringen gebouwd. In deze blog gaan we verder in op het euro 1 en het euro 2 model. De 2 modellen hebben beide kenmerkende eigenschappen en zichtbare verschillen. Het is belangrijk om er zeker van te zijn welk model tomos tot welke categorie hoort. Sommige onderdelen kunnen namelijk verschillen.
- Het eerste verschil tussen de euro 1 en euro 2 is het montage punt van de uitlaat aan het frame. Het bevestigingspunt aan het frame bij een euro 1 is met 1 bout. Bij een euro 2 is dit met 2 bouten, in de shop is een verloop plaat verkrijgbaar zodat beide uitlaten gemonteerd kunnen worden op de euro 2 (10343). Echter past een origineel model uitlaat van een euro 2 niet op een euro 1 met het verloop plaatje. Dit komt omdat de voetsteunen van de euro 2 lager zitten dan euro 1. Een snellere uitlaat past wel omdat hiervan de bocht een andere vorm heeft. In de webshop staat bij de meeste uitlaten aangegeven voor welke modellen ze geschikt zijn.
- Bij een A52 motorblok met een A55 cilinder (dit motorblok gaan we later op in) is de hoek van de uitlaat bocht anders. De uitlaat van de A3/A35 past hier dus niet op.
- Het tweede verschil is dat de voetsteunen van een euro 2 dus lager zijn dan van een euro 1 model. Door een lagere voetsteun positie kan de uitlaat eerder de voetsteun raken. In de webshop is bij de meeste uitlaten aangegeven of ze op een euro 1 of euro 2 brommer passen. Kijk hier goed naar want het maakt dus daadwerkelijk verschil.
- Het derde verschil is dat het euro 1 model een oud model voorvork heeft. Dit is een voorvork die geen olie bevat, het veersysteem werkt doormiddel van kunststof bussen. Het euro 2 model heeft een hydraulische voorvork. Dit betekent dat de voorvork wel olie bevat, dit is een verbeterde versie. Van beide voorvorken zijn de balhoofd sets hetzelfde. Het balhoofd set word dus voor veel bouwjaren gebruikt.