De NGK, Bosch en Champion bougies zijn inzetbaar voor meerdere set ups, dit varieert van een 38mm cilinder (40km/h) tot een 74cc set up. Vaak wordt er voor een iridium bougie gekozen bij zware belasting, bijvoorbeeld voor race, cross of sprint doel einden.
Merk bougie | Type | Hittegraad | Schacht maat | Toepassing |
NGK | B5HS | 5 | kort | Snorfiets / 50cc / 25 km/h |
NGK | B6HS | 6 | kort | Bromfiets / 50cc / 40 km/h |
NGK | B7HS | 7 | kort | Bromfiets / 50cc snel & 65cc |
NGK | B8HS | 8 | kort | Bromfiets / 65cc & 70cc |
NGK | B9HS | 9 | kort | Bromfiets / 70cc & 70cc tuned |
NGK | B6ES | 6 | lang | Bromfiets / 50cc / 40 km/h |
NGK | B7ES | 7 | lang | Bromfiets / 50cc / 6-poorts |
NGK | B8ES | 8 | lang | Bromfiets / 65cc & 70cc |
NGK | B9ES | 9 | lang | Bromfiets / 70cc & 70cc tuned |
NGK | B10ES | 10 | lang | Bromfiets / 70cc & 74cc |
NGK | BR8ES | 8 | lang | Bromfiets / 65cc & 70cc |
NGK | CR7HSA | 7 | kort | Bromfiets / 50cc / 6-poorts |
NGK | BR8HIX | 8 | kort | Bromfiets / 65cc & 70cc |
NGK | BR9HIX | 9 | kort | Bromfiets / 70cc & 70cc tuned |
NGK | BR10HIX | 10 | kort | Bromfiets / 70cc & 74cc |
NGK | BR8EIX | 8 | lang | Bromfiets / 65cc & 70cc |
Merk bougie | Type | Hittegraad | Schacht maat | Toepassing |
Bosch | W4AC | 4 | kort | Bromfiets / 65cc & 70cc |
Bosch | W5AC | 5 | kort | Bromfiets / 50cc / 6-poorts |
Bosch | W6AC | 6 | kort | Bromfiets / 50cc / 40 km/h |
Bosch | W7AC | 7 | kort | Bromfiets / 50cc / 40 km/h |
Bosch | W8AC | 8 | kort | Snorfiets / 50cc / 25 km/h |
Merk bougie | Type | Hittegraad | Schacht maat | Toepassing |
Champion | L86C | 7 | kort | Bromfiets / 50cc / 40 km/h |
Champion | P82M | 8 | kort | Bromfiets / 65cc & 70cc |
Uitleg korte/lange schacht:
Het verschil tussen de korte en lange schacht bougies zit in de lengte van het schroefdraad aan de bougie.
- Bij een korte schacht is dit: 14 millimeter (gemeten vanaf de electrode naar de ring)
- Bij een lange schacht is dit: 19 millimeter (gemeten vanaf de electrode naar de ring)
Controleer dus voordat je een nieuwe bougie besteld de maat van de oude bougie. Mocht je geen oude bougie hebben, meet dan de diepte van het gat in de cilinder kop.
Uitleg warmte/hittegraad Bougie:
De warmtegraad is een maat voor de thermische structuur van een bougie. Dit betekent dat de warmtegraad de maximale warmtebelasting van de bougie aangeeft. In theorie betekent dit dus dat hoe meer vermogen de brommer levert, hoe hoger de warmte graad van de bougie moet zijn.
Als de warmtegraad te hoog is (bijvoorbeeld een graad van 9), kan de bougie de toegevoerde warmte niet snel genoeg afvoeren. Het gevolg is dat het mengsel niet word ontstoken door de ontstekingsvonk, maar door een oververhitte bougie.
Als de warmtegraad te laag is (bijvoorbeeld een 5), dan functioneert de bougie op lage toeren niet juist , hierdoor kan de bougie zichzelf niet reinigen. Met als gevolg: overslaan, toenemend brandstofverbruik en meer uitstoot.
Uitleg electrode afstand bougie:
De electrode afstand is de kleine afstand tussen de electrode van de bougie en de massa electrode van de bougie, dit is de afstand waar de vonk moet over springen. Een verkeerde afstand kan nare gevolgen hebben voor de prestatie van de bromfiets:
- Als de elektrode afstand te klein is, kan dit overslaan veroorzaken, luidruchtig stationair draaien en uitlaatgassen van slechte kwaliteit.
- Als de elektrode afstand te groot is, kan dit leiden tot overslaan van de motor.
Uitleg Bougie benamingen:
De benamingen van verschillende bougies bestaan uit meerdere tekens/namen. Hieronder staat een overzicht waar deze namen toegelicht worden. De benaming van de bougie staat vet gedrukt, daar onder staan de letters en cijfers toegelicht.
NGK B5HS
- B geeft de diameter van de bougie draad aan, in dit geval 14 millimeter
- 5 geeft de warmte/ hitte graad aan, in dit geval 5
- H geeft de schroefdraad lengte aan, in dit geval 12,7 millimeter (korte schacht)
- S geeft het bougie type aan, in dit geval gaat het om een standaard type (zonder weerstand)
NGK B6ES
- B geeft de diameter van de bougie draad aan, in dit geval 14 millimeter
- 6 geeft de warmte/ hitte graad aan, in dit geval 6
- E geeft de schroefdraad lengte aan, in dit geval 19 millimeter (lange schacht)
- S geeft het bougie type aan, in dit geval gaat het om een standaard type (zonder weerstand)
NGK CR7HSA
- C geeft de diameter van de bougie draad aan, in dit geval 10 millimeter
- R geeft aan of de bougie een ontstoringsweerstand heeft, in dit geval heeft de bougie een weerstand.
- 7 geeft de warmte/ hitte graad aan, in dit geval 7
- H geeft de schroefdraad lengte aan, in dit geval 12,7 millimeter (korte schacht)
- S geeft het bougie type aan, in dit geval gaat het om een standaard type
- A geeft het ontwerp van de bougie aan, vaak heeft dit met afmetingen te maken
NGK BR10HIX
- B geeft de diameter van de bougie draad aan, in dit geval 14 millimeter
- R geeft aan of de bougie een ontstoringsweerstand heeft, in dit geval heeft de bougie een weerstand.
- 10 geeft de warmte/ hitte graad aan, in dit geval 10
- H geeft de schroefdraad lengte aan, in dit geval 12,7 millimeter (korte schacht)
- I geeft het bougie type aan, in dit geval gaat het om een iridium bougie met een centrale electrode
- X dit laatste cijfer geeft de electrode afstand aan, in dit geval is dit volgens iridium specificaties
Bosch W4AC
- W geeft de vorm en maat van de schroefdraad van de bougie aan, in dit geval M14 x 1.25 (standaard bromfiets maat)
- 4 geeft de warmte/hitte graad aan voor de bougie, in dit geval 4. Bij de Bosch bougies is de verdeling anders dan bij de NGK bougies.
- A geeft de draad lengte van de bougie aan, in dit geval korte schacht.
- C geeft het materiaal van de electrode aan, in dit geval koper.
Verschil in Bougie doppen:
In de shop zijn meerdere bougie doppen te vinden. Let voor het bestellen goed op dat je de juiste voor jou brommer bestelt. De verschillen in de bougie doppen hebben te maken met de weerstand waarde van de dop. De weerstand waardes van de doppen in de shop lopen tussen de 0 K Ohm en 5 K Ohm. De bougie dop met een hoge weerstand word toegepast bij een bougie zonder weerstand ( zie : overzicht bougie benamingen ) De bougiedoppen met een lagere weerstand worden toegepast bij een bougie met een interne weerstand ( zie : overzicht bougie benamingen ). In de analoge PVL ontsteking (Artikelnummer: 80051) zit een 5 K Ohm weerstand, vandaar dat hiervoor de PVL bougiedop met 0K Ohm gebruikt wordt (Artikelnummer: 80064)
Monteren van de bougie
Het monteren van de bougie moet op de juiste manier gebeuren, dit om beschadiging van de schroefdraad te voorkomen. De gangbare maat voor de bougies die in de shop te koop zijn hebben een schacht diameter van 14 millimeter. Hieronder staat een tabel met het aandraai moment in verschillende gevallen:
Bougie type | Schacht diameter | Gietijzeren cilinderkop (Nm) | Aluminium cilinderkop (Nm) |
Platte zitting-standaard met ring | 18 | 34-44 | 34-44 |
Platte zitting-standaard met ring | 14 | 24-34 | 24-29 |
Platte zitting-standaard met ring | 12 | 15-24 | 15-20 |
Platte zitting-standaard met ring | 10 | 10-15 | 10-12 |
Platte zitting-standaard met ring | 8 | - | 8-10 |
Als de bougie te hard word aangedraaid kan de schroefdraad in de cilinderkop beschadigen met het risico dat de kop onbruikbaar is. Echter als de bougie niet hard genoeg aangedraaid word maakt de bougie niet voldoende contact met de cilinderkop. Hierdoor kan de bougie zijn warmte niet goed kwijt.
Het aflezen van de bougie (kleuren)
Het aflezen van de bougie is belangrijk om meer te weten te komen over de prestaties van de brommer. Na het demonteren van de bougie kun je de kleur van de electrode bekijken (dit is het gedeelte wat in de cilinderkop zit). Hieronder staat een overzicht van de verschillende bougie kleuren + uitleg :
Kleur | Mogelijke oorzaak | Mogelijk gevolg |
Lichte kleur/wit achtig |
Te arm mengsel Valse lucht Verkeerd mengsel Verkeerde hittegraad Verkeerd mengsel |
Inhouden bij gas geven Oververhitte motor Pingelen van de motor Vast/warm lopen van de motor |
Lichtbruin/bruin |
Correct mengsel Juiste afstelling |
Goed lopen van de motor |
Donkerbruin/zwart |
Te rijk mengsel Verkeerd mengsel Versleten zuigerveer Versleten cilinder |
Inhouden bij gas geven Vet slaan van de bougie Overmatig brandstof verbruik |