Tomoshop WhatsApp Help Contact via WhatsApp
Tomoshop wishlist
Tomoshop shopping cart
0
Tomoshop.nl
Tomoshop wishlist
Tomoshop shopping cart
0

YouTube

Welkom bij deze uitgebreide blogpost over schokbrekers, ook wel schokdempers genoemd, een essentieel onderdeel van elk voertuig, of het nu gaat om racen, crossen, of gewoon dagelijks gebruik op de weg. In deze post gaan we dieper in op de verschillende soorten schokbrekers die beschikbaar zijn, hoe je ze monteert, en hoe je de preload (voorspanning in het Nederlands) kunt afstellen voor optimale prestaties.

Snel naar een specifiek onderwerp navigeren? Klik dan op een van de volgende links:

Soorten Schokbrekers

Er zijn verschillende soorten schokbrekers beschikbaar voor een Tomos, elk met hun eigen kenmerken en voordelen. Hieronder bespreken we de meest populaire opties, waaronder de MKX en YSS modellen.

MKX Schokbrekers

MKX schokbrekers zijn een populaire keuze voor Tomos-rijders die op zoek zijn naar een betrouwbare en betaalbare optie. Deze schokbrekers komen in verschillende lengtes. De kortste lengte die wij op de webshop hebben is 260 mm en de langste is 360 mm. Ook bieden wij een lengte van 280 mm aan, wat overeenkomt met de originele lengte van de schokbrekers op een Tomos. Dit maakt ze een uitstekende keuze voor wie de originele look van hun brommer wil behouden maar toch een verbeterde vering wil hebben.

MKX schokbrekers zijn ontworpen voor dagelijks straatgebruik en bieden een goede balans tussen comfort en prestaties. Ze zijn eenvoudig te monteren en bieden een basisniveau van demping dat geschikt is voor de meeste rijders. Bovendien zijn ze voorzien van een preload-instelling, waarmee je de voorspanning van de veer kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren.

Bekijk alle MKX schokbrekers >

YSS Schokbrekers

YSS schokbrekers zijn een premium optie voor diegenen die op zoek zijn naar de beste prestaties en kwaliteit. Net als de MKX-modellen, komen ook de YSS schokbrekers in meerdere lengtes, maar daar houden de overeenkomsten op.

YSS schokbrekers staan bekend om hun uitstekende dempingseigenschappen en verbeterde bouwkwaliteit. Daarbij zijn de YSS schokbrekers hydraulisch. Hydraulische schokbrekers zijn een type schokbreker die vloeistof gebruikt om schokken en hobbels in de weg te dempen. Dit betekent dat ze werken met olie of een andere vloeistof. De vloeistof helpt om de beweging te vertragen en schokken op te vangen. Dit resulteert in een soepeler rijgedrag en betere controle over het voertuig, vooral bij hoge snelheden of op ruw terrein.

Hoewel YSS schokbrekers duurder zijn dan hun MKX-tegenhangers, bieden ze wel een uitstekende waarde voor hun prijs. Ze worden geleverd met een afsteltool voor de preload, zodat je de veerspanning eenvoudig kunt aanpassen.

Bekijk alle YSS schokbrekers >

Andere soorten schokbrekers

Naast de MKX en YSS schokbrekers zijn er ook andere merken en modellen beschikbaar die verschillende lengtes en stijlen bieden. Of je nu op zoek bent naar een langere schokbreker voor een crosser of een stijvere veer voor een race-Tomos, er zijn talloze mogelijkheden om uit te kiezen. Andere merken die wij aanbieden op de webshop zijn: DMP, Fast Arrow en IMCA.

Sommige van deze schokbrekers worden geleverd met extra accessoires zoals verschillende bussen en een schokbreker sleutel, zodat je ze kunt aanpassen aan de specifieke eisen van jouw voertuig. Het is belangrijk om de juiste maat en stijl te kiezen die past bij jouw rijstijl en de configuratie van je Tomos.

Voor meer informatie over hoe je schokbrekers kunt monteren, kun je verder lezen in de montage van schokbrekers sectie.

Bekijk alle schokbrekers >

Monteren van Schokbrekers

Het vervangen van schokbrekers op een Tomos is een relatief eenvoudige taak die je zelf kunt uitvoeren zonder dat je speciale apparatuur nodig hebt. Hier is een stapsgewijze handleiding om je te helpen bij het monteren van nieuwe schokbrekers.

Benodigdheden schokbreker monteren

Stappenplan schokbreker vervangen

1. Voorbereiding

Zet je Tomos op de middenbok. Dit zorgt ervoor dat de brommer stabiel blijft en voorkomt dat deze inzakt tijdens de montage.

2. Verwijder de oude schokbrekers

Gebruik een sleutel om de bouten aan de boven- en onderkant van de schokbrekers los te draaien. Verwijder beide schokbrekers volledig voordat je de nieuwe monteert.

3. Plaats de nieuwe schokbrekers

Begin met de bovenkant en zorg ervoor dat de schokbreker stevig op zijn plaats zit. Indien jouw montagepunten M8 zijn in plaats van M10, zijn er bussen bij geleverd die jij kan gebruiken om het passend te maken. Plaats aan de onderkant een M10 carrosserie ring tussen de schokbreker en de bout om te voorkomen dat het schokbreker rubber loskomt. Draai de bouten stevig vast, maar zorg ervoor dat je niet te veel kracht gebruikt om beschadiging van de schroefdraad te voorkomen.

4. Controleer de montage

Controleer na het monteren of de schokbrekers goed vastzitten en of er geen speling is. Dit is belangrijk voor de veiligheid en de prestaties van je voertuig.

Voor een video-instructie over het monteren van schokbrekers kun je terecht op onze videopagina.

Preload afstellen op je schokbreker

De preload-instelling van een schokbreker bepaalt hoeveel spanning er op de veer staat wanneer deze niet wordt belast. Dit heeft invloed op de rijhoogte van je voertuig en de mate waarin de schokbreker reageert op hobbels en kuilen in de weg.

Om de preload aan te passen, gebruik je de bijgeleverde afsteltool die past op de schokbreker. Draai de veervoorspanning naar wens in of uit, afhankelijk van je voorkeur. Zorg ervoor dat beide schokbrekers gelijk zijn afgesteld voor een optimale balans.

Een hogere preload zorgt voor een stijver gevoel, wat nuttig kan zijn bij hoge snelheden of op hobbelig terrein. Een lagere preload biedt meer comfort en is geschikt voor dagelijks gebruik op gladde wegen.

Veelgestelde Vragen (FAQ)

  • Welke lengte schokbreker moet ik kiezen?
  • De meest voorkomende lengtes voor een Tomos zijn 280 mm, wat overeenkomt met de originele lengte, en 360 mm voor wie meer hoogte wil. Kies de lengte die het beste past bij jouw rijstijl en persoonlijke voorkeuren.

  • Hoe vaak moet ik mijn schokbrekers vervangen?
  • De levensduur van schokbrekers varieert afhankelijk van gebruik en onderhoud. Over het algemeen is het een goed idee om ze elke 20.000 tot 30.000 kilometer te controleren op slijtage en te vervangen indien nodig.

  • Zijn MKX schokbrekers geschikt voor off-road gebruik?
  • MKX schokbrekers zijn meer gericht op straatgebruik, terwijl YSS en andere hydraulische schokbrekers beter presteren in off-road omstandigheden.

Heb je nog andere vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen!

Tutorial: Tomos zuiger vervangen
Tutorial: Tomos zuiger vervangen
Wil je jouw Tomos snorfiets of brommer zuiger vervangen omdat deze kapot is? ...
Tutorial: Tomos cilinder tapeind vervangen
Hoe moet je de draadeinden in jouw carter vervangen?...
Tutorial: Tomos cilinder tapeind vervangen
Onze klanten zijn zeer tevreden over onze service!
Tomoshop WhatsApp Contact